Nu har vi varit i Söderhamn på LC igen för en utvärdering av mina 2 stjärnor 🙂
THELMA
Hon hamnade såklart med Dixon i första loppen, han är lite för bra för henne
nu då hon är på slutet av sin skendräktighet och allt. Hon blev akterseglad rejält
MEN hon gav inte upp utan gjorde det hon skulle utan att vika en millimeter från
uppgiften. Så med det i bakhuvudet kan jag inte fatta hur dom kunde ge henne så
låga poäng att hon hamnade på sista plats……
Loppet var rent och fint, men gick väl lite sakta i jämförelse med Dixon
SPIRIT
Han hade jag väntat mej bättre placering på än Thelma eftersom hon kanske inte är
i absolut bästa kondition just nu. Spirit sprang med Alicia och båda hade ett fint lopp,
men Spirit gjorde en liten extra sväng på 3 sek mitt på banan för att sen återuppta sin
jakt på trasan. Den lilla extra svängen kostade tydligen jättemånga poäng eftersom han
hamnade på näst sista plats efter första loppet… Fick reda på senare att han hade stött
upp en fågel som han sen jagade lite på för att sen komma på att han höll på med att jaga
en trasa !!!!! Men det kostade honom många poäng tydligen eftersom alla sa att det var
ett fint lopp förutom den lilla incidenten..
LOPP 2
Eftersom T & S nu var sist så fick dom till min förtjusning springa med varandra,
å det vet vi ju sen tidigare att det brukar fungera skitbra ..
Tack Susanne Holmström, Kennel Ulfur, för hjälpen med släppningen.
Även denna gång ser allt ut att fungera utifrån vårt perspektiv, båda springer fint.

MEN sen händer det som får allt att bara spåra ur !!!!!
Linan fastnar i nån liten grönsak på banan, allt stannar å vi står en bra bit från hundarna
å ser Spirit vandra iväg på en eget liten rundvandring. Visste väl redan då att nu var det
100% kört. Först skulle jag ha tag i honom å det gick väl ”ganska fort”, Thelma hon stod
ju nästan å väntade (Ingen fick ta fast henne utan hon stod bara där tills vi kom).
Loppet startade igen från den platsen där den slutade. Båda drar iväg i full fart men Spirit
kom på efter 2 trissor att detta var trist så han bromsade ner, gick och ställde sig och
kollade på Thelma som gick i mål en bit längre bort. Kunde gå fram och ta honom med mej
tillbaka utan problem, men vi kallade honom för Paus underhållningen sen, för några hade
visst haft lite kul åt ”Afghanen som gjorde som han ville” …
(det var den anledningen so gjorde att jag hamnade tillbaka på Afghanen, dom gör lite som dom vill)
Lätt att skylla lite på domaren sådana ggr, men jag fattar inte varför Thelma fick så låga
poäng, blev hon så hårt bestraffad för att hon inte orkade. Man sa runt om att hon gjorde
det hon skulle även om det kanske gick sakta ….
Men nu vet jag skicket på dom två, synd bara att det kostar ett Prov för att man ska få
reda på det. Tänk om vi kunde ha lite träningar istället så att man kunde se formen, men
här i Norrland har vi inte några träningar, å sitter man inte och kollar när det är träning
i Bollnäs (15 mil) eller Östersund (20 mil) osv så får man tydligen skylla sig själv….
Nu ska jag köra kondition som bara F*N på båda hundarna med cykel och kanske simning
på Thelma. Varför jag lägger simning på Thelma är endast för att jag just nu ser mer glöd
och jakt i henne än jag ser i Spirit, kanske han blir annorlunda om han får upp konditionen
och att man kanske kan få några chanser att träna honom lite på trasan.
(får nog bygga en egen maskin och köra rak bana för att få till den biten)
MEN Jag är inte bitter, bara att träna på och komma igen i Sollefteå om 4 veckor !!!
Zed var ju med denna helg och gjorde premiär på Lc Provs fältet !!

Å vilken premiär han gör… 3:a med Cert !!!
Bara att säga grattis och hoppas att han fortsätter på denna bana !!
Avslutningsvis måste jag ju visa upp detta foto, tycker det blev ett helt OK kort på
Linda Ekberg´s Khaos Badajoz ”Alizia”



Hade iof inte räknat med några storverk den dagen eftersom Thelma var skendräktig och första starten på Spirit och båda var i dålig kondition. MEN de där var kanske lite väl mycket överraskning…
Man ska inte skylla på domaren, men jag har hört många som ”klagat” på hur dom dömde så frågan är om det var solsting eller ”dagen efter kvällen före” …
Men bara att ta nya tag och lära sig att man ska undvika vissa domare även på LC !!!!
synd att det inte gick vägen för er. Själv fick jag se min hund slagen med 0,25 poäng och blev utan certet igen. Samma sak förra gången i Söderhamn. Det går troll där 🙂 Så vi ska också se oss efter kondisen. Sen vet jag inte vad domarna gjorde som dömde upp min Maya så mycket i lopp två. Kanske hade hon vaknat till liv då.
ATTAN att det var du som var videokamera ansvarig,
hade jag haft den och sett detta så hade det blivit
en bra utpressnings film på YouTube !!!!
🙂
Tja, vad sägs om att det var unisex-toalett på stället och jag råkade sätta mig på en toalett UTAN papper. Såg det försent…fick hastigt och olustigt byta toalett med brallorna nere vid knäna och lyckades med detta konststycke utan att stöta ihop med vare sig manligt eller kvinnligt sällskap. PUH!
Ja, jag klagar inte så mycket. Det var en underbar dag och hundarna är lika älskade och fick följa med hem även denna gång !!!
Vårt inside skvaller uteblir tyvärr då ”det” var på annan ort och ställde till oreda !!! Men mer om det imorgon i ett mail för nu är det hundrastning och sängen så man kommer tillbaka i rätt rytm igen !!
Äh tycker det lät som en spännande händelserik dag trots uteblivna vinster! Har du lite insideskvaller eller annat kul att berätta från eventet vet du var min mailbox bor…